De toekomst van de autoruit; we houden het hoofd omhoog

Op dit moment zijn er bijzonder veel innovaties die op de planning staan. Het autorijden wordt gerevolutioneerd wanneer we de berichtgeving mogen geloven. Nieuwe modellen zonder verbrandingsmotor die ook nog eens zelf hun stroom op kunnen wekken, tal van ADAS-systemen (rijhulpsystemen) die het ons nóg makkelijker moeten maken en die de verkeersveiligheid verhogen. Tegelijkertijd zijn straks alle auto’s met elkaar verbonden én houden we contact met de informatie-grid zodat we real time updates krijgen over file-informatie en slechtere weersomstandigheden op de route.

Een onderdeel van de auto dat vaak gemist wordt in dit kader, is de voorruit. Toegegeven, het is wellicht niet het meest sexy onderdeel van de auto, maar wat het autoglas vervangen gaat, is essentieel voor de toekomst van de auto’s die u ook straks op de oprit heeft staan. Wat gaat deze autoruit vervangen en waarom is dit zo belangrijk in de lijn van de ontwikkelingen?

Wat gaat de autoruit vervangen?

De voorruit kan het volledige dashboard vervangen. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar wanneer u ziet wat het oppervlak van de voorruit is en hoeveel ruimte u hiervan daadwerkelijk constant gebruikt, dan is het niet meer dan logisch. Vooral omdat dit de veiligheid in het verkeer ten goede komt. Elke keer dat u op het dashboard kijkt, heeft u geen aandacht voor de situatie op de straat. Even de tijd checken, de huidige snelheid of het toerental bekijken, of kijken welke afslag het navigatiesysteem nou precies aanraadt, het zijn seconden waarin u geen ogen op de weg heeft. Die seconden zijn exact wat nodig is om een ongeluk te veroorzaken, bijvoorbeeld door overstekend wild of een voorganger die ineens abrupt moet remmen.

De voorruit is groot genoeg om deze informatie weer te geven. En wanneer de voorruit het dashboard vervangen kan, hoeven we nooit meer de ogen van de weg te halen. Hier zijn inmiddels al verschillende oplossingen voor bedacht, van complete HUD’s (head-up displays) tot een compleet augmented reality scherm als voorruit, waarbij de te rijden route zelfs op de straat uitgetekend wordt.

Moet het autoglas vervangen worden om dit mogelijk te maken?

Op het moment dat nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden aangekondigd worden, kijken we altijd naar het kostenplaatje. In het geval van de voorruit zelf verandert er niet veel. Het autoglas blijft namelijk gewoon autoglas (tenzij we Musk geloven). De technologie wordt vooral mogelijk gemaakt door projectoren die de voorruit veranderen in een interactief scherm. De rijhulpsystemen die hieraan gerelateerd zijn, werken door middel van een camera die achter de voorruit geplaatst is; ook hiervoor is geen fysieke aanpassing van het autoglas nodig. Alleen bij de voorruitverwarming die gebruikt wordt door verschillende autofabrikanten, loopt de prijs van het autoglas op omdat de technologie voor voorruitverwarming nou eenmaal ingewikkelder is dan de draden door de achterruit die achterruitverwarming mogelijk maken.

Hoe zit het nou met het interactieve karakter van de voorruit?

De toekomst van de voorruit is meer dan het vervangen van bepaalde dashboardfuncties. ‘Connected and interactive’ zijn twee termen die vaak genoemd worden in samenhang met de voorruit van de toekomst. Twee belangrijke factoren die lang niet overal genoeg aandacht krijgen.

Laten we beginnen met het feit dat de auto van de toekomst verbonden is met andere auto’s op het wegennet. Wanneer er een aanrijding plaatsgevonden heeft en hierdoor een file ontstaan is, wordt dit geregistreerd door de auto’s in de nabije omgeving en gecommuniceerd naar auto’s in de regio. Ook wordt het doorgegeven aan het informatienetwerk, dat zelf ook ogen op de weg heeft dankzij de camera’s die langs de wegen opgehangen worden. Ook informatie over slecht weer, vertragingen en andere relevante informatie wordt door het netwerk en de auto’s geregistreerd en gedeeld.

Wat is de functie van de voorruit in dit verhaal? Eigenlijk is het redelijk simpel. De informatie wordt vertaald naar een waarschuwing of aanpassing in de aangeraden route om naar de eindbestemming te komen. De makkelijkste en snelste manier om de nieuwe informatie naar de bestuurder te krijgen, is door de voorruit te gebruiken. De routeaanpassing wordt gecommuniceerd naar de bestuurder, waardoor u weet dat er een probleem is, u een andere route moet nemen of de snelheid aan moet passen omdat het bijvoorbeeld hevig regent iets verder op de route.

Hoe gaat het met de ontwikkelingen?

Head-up displays worden op dit moment al gebruikt. De volledig verbonden en interactieve voorruit is nog een toekomstperspectief, maar lang zal dit niet op zich laten wachten. Softwareleveranciers en autofabrikanten werken namelijk nauw samen op dit vlak, waarmee we aannemen dat u deze technologie over een aantal jaar al in uw nieuwe auto zal kunnen gebruiken.